Bedrijfsnaam:
Wellness & Hotel Thermen Bussloo
Naam:
Jeroen van der Veen
Branche:
Wellness en overige dienstverlening
Belangrijkste product/dienst:
Wellness, evenementen, hotel & restaurant
Korte beschrijving:
Thermen Bussloo is een wellness resort met hotel, restaurant en plaats voor zakelijke evenementen.
Email: jvanderveen@thermenbussloo.nl
Telefoon:+31613874193
Locatie:Bloemenksweg 38, 7383 RN Voorst Gem Voorst
Facebook: Wellness & Hotel Thermen Bussloo
Website: Wellness & Hotel Thermen Bussloo
Linkedin contactpersoon: Jeroen van der Veen
Gastheer Jeroen van der Veen
‘het begint bij de deur’
Prima gastheer, die Jeroen van der Veen, general manager van Thermen Bussloo. Ik arriveer te laat bij de receptie van het hotel, wat niet zo’n plezierig begin is van onze lunchafspraak. Maar niet getreurd. Jeroen lijkt het niet erg te vinden. We kunnen zelfs wat langer doorgaan, hij had toch al wat speling ingebouwd.
Als onze broodjes gearriveerd zijn, gaan we terug in de tijd. In wat voor gezin is Jeroen opgegroeid? “Ik ben de oudste. Na mij kwamen er nog een jongen en een meisje (tweelingen) en een broertje. Er was veel liefde en openheid. Ik heb meegekregen dat het goed is om iets te doen met je talenten. Mijn ouders wilden ons een andere jeugd bezorgen dan ze zelf gehad hadden, in grote gezinnen waarin iedereen flink moest aanpakken. Genieten werd in de etalage gezet”.
Jeroen is inmiddels zelf vader van een dochter van negen en één van drie. Wat hij bewust probeert over te brengen is dat het niet perfect hoeft. “Ik ben zelf behoorlijk perfectionistisch. Ik kan een heel team over de kop jagen omdat ze een prestatie neerzetten die niet aan mijn standaard voldoet, terwijl ze gewoon goed werk geleverd hebben. Bij mijn dochters vraag ik expres hoe ze het vonden om iets te doen, en niet wat het resultaat was. En we vieren onze fouten want fouten maken is leren. Zo train ik meteen mezelf…”
Humor van God
Zolang Jeroen op de lagere school zat, moest hij verplicht mee naar de kerk. Daarna mocht hij het zelf beslissen. Hij vond de kerkdiensten saai en was blij dat hij er vanaf was. Toen hij Mariek, nu zijn vrouw, leerde kennen, is hij “er weer in gerold”. Samen deden ze belijdenis en sindsdien is hij gepassioneerd volgeling van Jezus.
Jeroen straalt optimisme en levenslust uit, maar ook hij zal toch ook wel eens zijn dag niet hebben? “Natuurlijk, en inmiddels heb ik geleerd dat het beter is om het te benoemen. Dan maak je je kwetsbaar, maar dat is beter dan het negeren en extra gas geven, zoals ik vroeger vaak deed. De grootste glimlach is voor je gasten, maar ik ben op mijn werk niet anders dan thuis. Als het een kunstje wordt, werkt het niet.”
Hoe ben je hier eigenlijk terecht gekomen? Je was saunaliefhebber? “Ik had nog nooit een sauna van binnen gezien! Ik zie daarin de humor van God: ‘Ik heb iets voor Jeroen waar hij van op zal kijken.’ Inmiddels vind ik saunabezoek een heerlijke manier om te ontspannen. Hoe het ging? Ik werkte bij Van der Valk Hotel de Cantharel in Apeldoorn en ik had aangegeven dat ik wat anders wilde. Via een kennis kreeg ik te horen dat er hier een manager gezocht werd.”
Boeddhabeelden
Hij ging het gesprek aan en al gauw stond het licht op groen. Maar bij Jeroen nog niet! “Ik vroeg wat tijd om erover na te denken. Eerst moest ik weten dat dit Gods weg was. Ik zat een beetje met die Boeddhabeelden die ik overal op het terrein zag. De missie van het bedrijf is de bezoekers niet alleen ontspanning te bieden, maar ook emotioneel en spiritueel te raken. Na veel bidden en zoeken kwam ik erop uit dat God wil dat we mensen raken door goed te zijn, het verschil te maken en van betekenis te zijn. Juist hier zou ik iets kunnen laten zien van het christelijk geloof, zonder te preken.”
“Toen ik er anderhalf jaar gewerkt had – we waren inmiddels flink gegroeid – gingen we een paar dagen weg met het management om te praten over de toekomst. We hadden afgesproken dat iedereen een betekenisvol voorwerp mee zou nemen. Mariek en ik starten de dag altijd met een momentje stille tijd. Die dag lazen we 1 Korinthe 13, het hoofdstuk over de liefde. Ik had nog geen voorwerp gekozen en bedacht toen dat ik gewoon mijn bijbel mee zou nemen. Ik was als laatste aan de beurt. Ik vertelde dat ik iedere ochtend in de Bijbel lees. Iemand vroeg me of ik wilde delen wat ik die ochtend gelezen had. Terwijl ik dat deed, nam God de regie. Hij was aan het woord. Een aantal collega’s was ontroerd. Of ik dat stukje op wilde sturen. In gesprekken komt dat moment soms ter sprake. Ik ben er van overtuigd dat het belangrijk is om verbinding te zoeken met mensen. En dan zijn die Boeddhabeelden niet belangrijk meer.”
Leiding geven
Jeroen krijg je niet gauw kwaad, maar hij is zeker geen conflictmijder. “Juist niet,” zegt hij. “Ik ga de confrontatie aan. Ik spreek mensen aan op hun gedrag. Inmiddels wordt het gewaardeerd dat ik duidelijk ben. Iedereen heeft behoefte aan vrijheid en bij ons kunnen mensen binnen vastgestelde grenzen hun taken op hun eigen manier uitvoeren.”
Jeroen geeft nu drieënhalf jaar rechtstreeks leiding aan twaalf afdelingsmanagers, en indirect aan bijna vierhonderd personeelsleden. De sauna en het hotel zijn zeven dagen per week in bedrijf en Jeroen is op ieder moment van de dag en de week te bereiken voor zijn mensen. “Soms willen mensen gewoon hun verhaal kwijt, en dan storen ze me echt niet op mijn vrije dagen, woensdag en zondag. Maar als er een crisis is, wil ik juist wel gebeld worden.”
Ontspanning
Jeroen: “In het team hebben we het vaak over ‘de gastenreis’. Daarmee bedoelen we het hele traject dat saunabezoekers afleggen. Ze bezoeken de site, reserveren een datum, verheugen zich op een minivakantie, hebben een heerlijke wellnesservaring, genieten van een uitstekende nachtrust in het hotel, gaan de volgende dag weer de sauna in en dan naar huis. Als het goed is, volgt daar de waarneming dat ze uitgerust zijn en positieve energie meegenomen hebben. Ze voelen zich herboren, en dat na twee dagen! Het mooie van de sauna is dat je even los bent van de tijd en dat je geraakt wordt in al je zintuigen. We staan in deze hectische tijd continu aan en hebben daardoor veel meer stress dan vroeger. Ontspannen is een must, geen luxe.”
“Echte gastvrijheid komt van binnenuit”, besluit de geboren gastheer. ”Je gunt je gasten werkelijk het beste, en je bent niet vriendelijk omdat je ervoor betaald wordt. De koffie is bijzaak, zeg ik wel eens. Uiteindelijk voldoe je aan de spirituele verlangens van je gasten.” Kan dat? Kun je als mens aan elkaars spirituele behoeften voldoen? “Ja,” zegt hij met overtuiging, “de bron is natuurlijk God, maar door mij heen is God aan het werk.”
Gastvrije kerk
Kerken kunnen nog wel iets van de horeca leren als het gaat om gastvrijheid, meent Jeroen. “Gastvrijheid en beleving horen bij elkaar. Om te beginnen: kan de opstelling anders? Naar elkaars rug kijken is ongezellig. Vervolgens: de kerk zou al je zintuigen aan moeten spreken. Besteed aandacht aan het licht en aan de muziek. Gastvrijheid begint bij de deur, of beter nog: ’s ochtends vroeg, als de kerkgangers een berichtje krijgen waarin ze welkom geheten worden en waarin meteen even iets over de parkeermogelijkheden wordt gezegd op een regenachtige zondag. Je moet je welkom en gezien voelen. Een liefdevolle aanwijzing vanuit Gods Woord komt waarschijnlijk beter over als je je op je gemak voelt en verbonden met elkaar.”
Nog even terug naar die Boeddhabeelden. Hoe is het daar nu mee? “O, die staan er nog gewoon, maar voor mij zijn ze niet meer beladen. Ze herinneren me aan mijn favoriete vakantieland: Thailand, waar gastvrijheid de mensen in het bloed zit.”
Katrien Ruitenburg
katrienruitenburg@maandbladreveil.nl
Meer Jeroen
Jeroen (1983) is getrouwd met Mariek en heeft twee dochters (Isabel & Valerie). Hij is general manager bij Wellness & Hotel Thermen Bussloo en lid van de Reveil Business Club. In zijn dagelijks leven stuurt hij honderden mensen aan.